Konijnen en knaagdieren

Konijnen en knaagdieren: Of het nu gaat om een kleine muis of een Vlaamse reus: onze dierenartsen hebben veel ervaring met de geneeskundige zorg voor deze dieren. Wil je weten wat we voor jouw konijn of ander knaagdier kunnen betekenen? Neem dan contact op met onze praktijk.

Controle en vaccinatie van konijnen

Konijnen mogen gevaccineerd worden zodra ze vijf weken oud zijn. Het dier heeft drie weken na de vaccinatie voldoende afweer tegen ziektes opgebouwd en deze blijft een jaar lang werkzaam. Voor een optimale bescherming is ons advies om je konijn elk jaar te laten inenten. Je kunt hiervoor tijdens openingstijden bij ons op afspraak terecht. Onze dierenartsen kijken je konijn ook helemaal na bij het vaccineren en besteden extra aandacht aan bijvoorbeeld: het gewicht, de voeding, tanden, en nagels.

Eerste vaccinatie?
We raden aan om in het voorjaar te laten enten, omdat de besmettingskans in het voorjaar en zomer het hoogst is. Je konijn is dan in de meest vatbare periode goed beschermd. De vaccinatie geeft bescherming tegen twee besmettelijke ziektes: myxomatose en VHD (RHD).

Konijnenziektes

Wij gebruiken één dosering om konijnen in te enten tegen twee, gevaarlijke ziektes: Myxomatose en RHD.

Myxomatose
Deze virusziekte wordt verspreid via stekende insecten. De symptomen zijn dikke, vochtige zwellingen met name rond de ogen, snuit, oren en de anaalstreek. Binnen een paar dagen kunnen de zwellingen zo erg worden dat er misvormingen ontstaan. Een adequate behandeling van deze virusziekte is er niet.

RHD
De virusziekte RHD (ook bekend als VHS, VHD of de bloederziekte) wordt verspreid via direct contact tussen konijnen, mest, insecten en besmet materiaal. Na een tot drie dagen kunnen de eerste symptomen optreden. Het konijn wordt depressief, eet niet meer, wordt benauwd, krijgt koorts, schreeuwt en tandenknarst. Het laatste stadium kenmerkt zich meestal door schuimige, bloederige neusuitvloeiing. Meestal sterft het konijn aan bloedingen in het lichaam. Er bestaat ook een vorm waarbij het konijn plotsteling sterft zonder eerst symptomen te hebben vertoond. Wanneer een konijn besmet is met het virus, is er geen behandeling meer mogelijk.

Nieuw vaccin tegen RHD2

Sinds januari 2016 is er een vaccin tegen het RHD2-virus beschikbaar. Dit is een nieuwe variant waar de bestaande vaccinatie geen bescherming tegen biedt. Deze vaccinatie kan drie a vier weken na het combinatievaccin tegen Myxomatose en RHD gegeven worden.

Meer informatie of afspraak maken?

Wil je een afspraak maken om je konijn te laten inenten? Heb je vragen of wil je meer informatie over konijnvaccinaties? Of heb je andere vragen over je knaagdier? Neem dan contact met ons op.